Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website.

Het hoe en wat van spierpijn

24 januari 2017 20:15


Na een training of wedstrijd wil het nog wel eens gebeuren dat je volgende dag (en de dag erna) spierpijn hebt. Hoe ontstaat spierpijn en hoe kun je dat voorkomen?

Bert Hendriks, trainer van heren 1 en 2, heeft hieronder wat nuttige informatie over spierpijn op een rijtje gezet.

Blessures/spierpijn
Na een flinke inspanning kunnen spieren hard aanvoelen en pijnlijk zijn bij bewegen en aanraken. Je voelt je stijf en uit bed komen is geen pretje. Door voorzichtig te bewegen, verlicht je de pijn en zo’n uur na het uit bed komen gaat het vaak al een stuk beter. Maar wat is spierpijn eigenlijk? Er zijn twee verschillende theorieën die spierpijn verklaren.

Theorie 1
Door de forse inspanning komen in spieren afvalstoffen vrij die zich hierin ophopen. Deze stoffen maken de bloedvaten in de spier wijder. Er gaat bloed door stromen zodat de afvalstoffen sneller afgevoerd kunnen worden. Een minder voordelig effect van meer bloed in de spier is dat er in het spierweefsel meer weefselvocht terechtkomt. Er ontstaat eigenlijk een zwelling die op zijn beurt de bloedvaten weer dichtdrukt. Nu komt er te weinig bloed in de spier en er ontstaat een tekort aan zuurstof. Dit zorgt voor pijn en verhoogt de spanning in de spieren.

Theorie 2
Door de forse inspanning of mogelijk zelfs overbelasting ontstaat er een beschadiging in het bindweefsel in de spier en spiercellen. Deze beschadiging is aan te tonen in de urine en het bloed van de sporter. De ontstekingsreactie door deze beschadiging in de spier zorgt voor pijn en verhoging van de spierspanning. Theorie 1 en 2 zijn niet los van elkaar te zien en zorgen waarschijnlijk allebei voor het ontstaan van spierpijn.

Spierpijn voorkomen
Door minder hard te trainen krijgt het weefsel in de spier de kans om langzaam sterker te worden. Ook vormen er zich dan meer bloedvaatjes in de spier, zodat ophoping van afstoffen minder snel voorkomt. Een tweede tip is om dynamische oefeningen te besluiten met onder andere draaibewegingen met de armen en met huppelpasjes. Verder is het belangrijk om je spieren goed warm te lopen en vervolgens te rekken. Dat laatste moet wel voorzichtig gebeuren, omdat de spier anders verder kan beschadigen.

Een goede massage na het sporten is ook een goede remedie tegen spierpijn. Het masseren van een spier stimuleert de bloeddoorstroming in de spier. De afvalstoffen worden sneller afgevoerd en de spier ontspant.

Bert Hendriks, trainer heren
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!